פרטי אספנות שכדאי להכיר

עליית הגג של סבתא יכולה להתגלות כמכרה זהב של ממש!

בבית של אחד מהסבים שלכם יש עליית גג מלאה בפרטים ישנים שסבתא לא מוכנה להיפרד מהם מתוך טענה של קשר סנטימנטלי? לאחד מההורים שלכם יש אוסף נדיר שנמצא אצלו כבר שנים רבות? כל הבית שלכם מלא בחפצים רבים שאתם משתוקקים כבר לזרוק לזבל? חכו! כי ייתכן שמה שנחשב עבורכם לזבל, ומהווה מטרד גדול לדרי הבית שלם, שווה בעצם לא מעט עבור אנשים אחרים. אספנות, וסחר בענתיקות – זה אחד הטרנדים הגדולים של השנים האחרונות. אנשים כיום משתוקקים למצוא את פרטי אספנות הישנים, אלו שכבר לא ניתן למצוא בשום מקום אחרי, כי הם גם מזמן ירדו מהמדף.

מה זה פרטי אספנות? כיצד פריט אספנות מוגדר?

כפי שהזכרנו לפני כן, כיום אנשים רבים משתוקקים לשים את ידם ולמצוא פרטי אספנות שונים שכבר לא מייצרים, מתוך אהבה, תחביב, ומתוך ההבנה שפרטים שכאלה הם איכותיים מאוד, גם לאחר שחלפו מספר שנים טובות. פרטי אספנות יכולים לחרוש מגוון רחב של תחומים – ריהוט, תכשיטים, זהב עתיק, כלי מטבח, כלי כסף, ביגוד יוקרתי, ועוד רבים ונוספים. עלינו להבין, פרטים ישנים מסוימים שיוצרו בעבר, יוצרו באיכות וברמת גמר גבוהה הרבה יותר ממוצרים שמיוצרים כיום, זאת בשל העובדה שבעבר היו מייצרים ריהוט רב לצורך העניין – ספות, שידות, כורסאות, כסאות, מגירות, וכיוצא בזאת, באופן ידני, ולא באמצעות מכונות ענק במפעלים תעשיתיים לייצור. בעצם, הקידמה הביאה עמה הורדה מסוימת באיכות המוצר המוגמר, דבר שללא ספק יושב בראשם של חובבי האספנות ואספני הענתיקות השונים שקיימים בארץ ובעולם כולו.

כיצד ניתן להעריך את השווי של פרטי האספנות שלנו?

אז רגע לפני שאתם זורקים כמות גדולה של חפצים שתקועים בבית שלכם כבר שנים רבות ללא כל שימוש, מומלץ בחום לבצע הערכה קלה של שווי הפריטים שקיימים אצלכם. בארץ, ישנם דשמאים, ומעריכי שווי ענתיקות, שתפקידם להעריך שווי של ענתיקות, זאת כאשר במקרים רבים אותם אנשים יסכימו להגיע עד לפתח ביתכם, על מנת לתת את שווי הפרטים, ואף הצעת מחיר לרכישתם.

איך בוחרים ואיך רוכשים פרטי אספנות והאם זה בכלל משתלם?

אז נתחיל מהסוף. אספנות היא מקצוע לכל דבר ועניין. כמובן שבהתחלה יש חבלי לידה ולא ישר אפשר באמת להרוויח מזה, אבל עם הזמן, ככל שלומדים את התחום ומבינים במה שווה להשקיע ובמה פחות, יכולים בהחלט להרוויח מזה. בהקשר של איך לבחור פרטי אספנות, אז זה מאוד תלוי אם אתם נכנסים לתחום האספנות בשביל הפאן שלכם, כלומר בתור תחביב, או שאתם באמת רוצים להרוויח מזה. אם זה בשביל עצמכם, בשביל הכייף, אז כדאי כמובן לבחור מוצרים ופריטים שאתם מתחברים אליהם גם ברמה הסנטינמנטלית, גם ברמה האישית וגם ברמה העיצובית. לעומת זאת, אם המטרה שלכם היא כלכלית, כלומר אתם רוצים ממש להרוויח כסף, כדאי לברר קודם כל אילו פריטים נחשבים לשווים יותר ולפי זה לבצע את הרכישות שלכם. יש כמה דרכים לבחור פריטי אספנות, למשל דרך רשת האינטרנט, ניתן להשתתף בכל מיני מכרזים ומכירות מיוחדות, חלקן מתקיימות ממש באופן פיזי וצריך להגיע אליהם, ויש היום גם מכירות דיגיטליות שאפשר להשתתף בהן. בנוסף, פריטי אספנות ניתן גם למצוא בקבוצות פייסבוק של אספנים, חנויות מיוחדות, שווים בארץ וגם בחו“ל. בדרך כלל המוצרים והפריטים מחולקים לפי תחומים כמו תכשיטים, כלים, רהיטים וכדומה.