למידה מרחוק וההשפעות החברתיות שלה

נגיף הקורונה הביא איתו משבר במגוון של תחומים, אבל אחד התחומים שהכי הרגשנו אותו, הוא בהיבט החברתי. אם היינו רגילים עד אז לצאת לאן ואיך שבא לנו, לבלות עם החברים, השכנים ובני המשפחה שלנו ללא הגבלה וללא תיחום במקום או זמן, הקלפים נטרפו לגמרי בעקבות המשבר ורובנו מצאנו את עצמנו מסתגרים בבתים. בנוסף, מערכת החינוך שינתה את החוקים והכללים, ועברה למה שנקרא למידה מרחוק באמצעות תוכנת הזום המוכרת לכולנו. השאלה היא מה ההשפעות של זה והאם זה עדיין משפיע עלינו גם היום.

 

למה גורם הריחוק החברתי והפיזי?

האדם הוא יצור חברתי. ברגע שנכפה עליו ריחוק חברתי ופיזי, הדבר מעודד גם קשיים לימודיים, משום שהילדים שלנו ניזונים אחד מהשני ושואבים מידע אחד מהשני. לכן, מורים רבים מעידים כי שנת הקורונה הובילה לכך, שילדים רבים הרגישו צורך לרענן את הכישורים החברתיים שלהם ולאט לאט לפתח מחדש או לחזק מיומנויות וכלים שממש נשכחו בתקופה הזו. באתר psychological.org.il תוכלו להתרשם ממידע מתחום הפסיכולוגיה והטיפולים הרפואיים.

 

  1. פגיעה ביכולות חברתיות – הילדים ובני הנוער רכשו כישור מדהים של יצירת קשרים חברתיים חדשים, תוך שמירה על קשרים קיימים. הקורונה ערערה את היכולת הזו, במיוחד שמדובר בילדים שחוו בתקופה הזו גם מעברים כמו מעבר לבית ספר חדש או עיר חדשה.
  2. ניהול למידה- אם עד הקורונה, רוב הלימודים היו מתבצעים בתוך כותלי בית הספר, הקלפים נטרפו לגמרי. לא כולם יכולים ומצליחים להתרכז מול המסך, לפעמים יש עוד אחים שמסיחים את הדעת, ונראה כי נוצרו פערים די משמעותיים שיכולים גם להוביל לקשיים לימודיים בהמשך.

 

מה אפשר לעשות כדי לגשר על הפערים החברתיים והלימודיים שנוצרו בלמידה מרחוק?

אי אפשר להקל בכך ראש. קיימים טווחים גילאים מסוימים, שהקורונה הובילה לכך שמיומנויות חברתיות לימודיות ספציפיות נפגעו. יש מגוון של יכולות שמתפתחות ומתחזקות בגילאים מסוימים והדבר עלול להוביל לפגיעה באינטיליגנציה החברתית לאורך זמן. לכן, מה שצריך לעשות בהיבט החברתי, הוא להתייחס לנקודת הזמן הזו, בהתאם לכל ילד ולאפשר לו לגשר על הפערים, הן החברתיים והן הרגשיים. יחד עם זאת, לא מדובר בתהליכים שנעלמו לגמרי, הרי הילדים שלנו לא שוכחים איך לשתף איתנו פעולה ואיך לתקשר אחד עם השני ולכן ככל שהזמן יעבור והדברים יחזרו למסלול הרגיל, לשגרה, גם הדברים האלה יתחזקו וישתפרו. הוקם פרויקט מיוחד שמטרתו לגשר על אותם פערים ונקרא ”מחוץ לכיתה“, בו יוזמים מפגשי גיבוש בחיק הטבע, סדנאות המסייעות לפתח מיומנויות חברתיות ומעניקות לילדים כלים נוספים שיעזרו להם בחייהם החברתיים. הפרויקט בא לחזק ערכים ויכולות כמו מנהיגות, יכולת לעבוד בצוות, יכולת להתמודד עם מכשולים ואתגרים, לקיחת יוזמה, לקיחת אחריות, חיזוק הדימוי והביטחון העצמי ועוד. הפרויקט הזה בא לגשר על הפערים שנוצרו במהלך נגיף הקורונה ולחזק את הילדים שלנו.

 

כמובן, שאנחנו ההורים יכולים לשפר את המצב בהמון דרכים, גם באמצעות חוגים חברתיים, גם על ידי יוזמות כמו פעילויות חברתיות אחר הצהריים וכמובן גם בבית. למשל, דרך משחקי קופסא, הילדים שלנו לומדים המון מיומנויות כמו תקשורת בריאה וטובה, לומדים איך לנצח ולהפסיק בכבוד, איך להתמודד עם מצבים מפתיעים ועוד.

 

לסיכום, לפעמים שמסתכלים על הדברים מבחוץ, נראה כי הרבה יותר חשוב לחזק ולפתח מיומנויות חברתיות ורגשיות מאשר לימודיות, בעיקר אחרי השנתיים הלא פשוטות והמאתגרות שעברו על כולנו, שמו אותנו בנקודת פתיחה קצת אחרת וגרמה לנו להסתכל על החיים בצורה קצת שונה.